Nuffnag ads

4.11.13

Aplikasi Anti Virus & Anti Malware...

Salam,

Dah lama sgt dah tak update blog hehehehe... okay .. coretan yang hendak di kogsi kali ini adalah tentang perlindungan di alam cyber atau perlindungan komputer terhadap serangan-serangan atau apa jua acaman terhadap keselamatan data yang ada pada kita.

Selalu permasalahan yang selalu di hadapi penguna adalah serangan malware.. atau spyware.. Spyware adalah lebih kepada pengumpulan maklumat yang mana malware nih.. macam sales promoter yang akan mempromote barangan atau apa saja yang malware nih di programkan akan buat.. cth .. bila surf nak baca berita online tetiba akan ada iklan pop up keluar promote barangan atau apa saja..

straight to the point.. macam mana hendak mengatasi masalah begini adalah dgn mengunakan perisian yang direka khusus menangani permasalahan seperti begini.. selalu org akan menggunakan Anti virus yang telah disertakan sekali dgn perisian untuk mengatasi permasalahan sebegini..

please do note saya dah cuba semua perisian AV yang ada tetapi .. hermm tak semua boleh mengatasi Malware atau spyware.... 

Antivirus...

banyak perisian antivirus saya dah cuba... baik dari jenama terkenal sehinggalah ke jenama yang tak terkenal .. hanya satu jenama yang saya sgt berpuas hati .. dari segi load.. dan pengguna sumber system yang tidak membebankan.. AVAST.. sangat ringan.. senyap .. tidak membebankan sumber system..

.. nak tau lebih lanjut silalah download perisian ini .. dan cuba..

bila hendak install aplikasi ini silah customized apa jenis scanner yang sesuai dgn pengunaan.. macam saya.. saya hanya pilih scripts protection, software updater, dan Antivirus sahaja.. yang lain tak perlu cth macam email scan.. kebanyakan kita menggunakan free email services cth gmail, hotmail dan lain.. dimana semua dah ada scaner utuk melindungi pengguna perkhidmatan mereka..

Dan sebagai ciri-ciri keselamatan tambahan saya menggunakan applikasi Malwarebytes.. dan aplikasi inilah yang akan melindungi system saya dari malware dan juga spyware.. sangat bagus.., dan terbaik.. ini kerana.. perisian AV lebih pakar melindungi kita dari aplikasi virus dan bugs.. dan bagi Malware bytes lebih pakar melindungi kita dari Malware dan spyware..


bila hendak menggunakan Malwarebytes nih saya sarankan silah custom pilihan perlindungan kerana bagi saya.. malware bytes tak perlu sentiasa beroperasi kerana ia lebih baik menggunakan bila memerlukan nya.. cth nya saya hanya menggunakan aplikasi nih dalam seminggu sekali dgn mode full scan...

to be contd...

No comments: